Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nowa obwodnica Lubania?  (Przeczytany 12758 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Moderator
*****
*

Punkty: +463/-184
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 439
Znajomi: 1
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« : 18 Czerwiec, 2013, 21:02:26 pm »

Marszałek Dolnośląski przesłał na adres Urzędu Miasta Lubań do zaopiniowania założenia Wojewódzkiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (docelowa data jego realizacji to rok 2020). Interesujący z punktu widzenia naszego miasta jest jego załącznik KOMUNIKACJA. Pojawia się w nim bowiem pewne istotne dla nas novum - południowa obwodnica miasta (na krajowej „trzydziestce”). Patrząc z zachodu na wschód swój początek wspomniana wzięłaby jeszcze w Pisarzowicach, aby następnie przeciąć w okolicach rogatek miasta ul. Zawidowską, wbić się w teren dawnej Kopalni Józef, przeciąć drogę powiatową do Przylasku i Platerówki i wiodąc terenami dawnych Poligonów przeciąć drogę wojewódzką nr 393 (Lubań – Leśna) wpinając się ponownie w „trzydziestkę” w Jałowcu!
Brzmi fantastycznie? A jednak taki scenariusz przewidują planistyczne założenia. Południowa obwodnica to novum. Dotychczas raczej mówiono i rysowano północną obwodnicę Lubania. Z punktu widzenia miasta istotną jest również informacja, że wojewoda w swoich planach zauważa zachodnią obwodnicę miasta (skategoryzowaną jako droga wojewódzka – PATRZ przerwana linia z dotychczasowej „obwodnicy” miasta do drogi wojewódzkiej nr 357).
Jaki są plusy POŁUDNIOWEJ OBWODNICY MIASTA? Dwa podstawowe to fakt, iż obwodnica może powstać ze środków krajowych (jest częścią drogi krajowe 30) oraz potencjalnie uruchamia nowe tereny inwestycyjne w mieście i gminie Lubań. Podstawowe minusy – trudności inżynieryjne (mosty, estakada) oraz planowany jej początek. Zdaniem części fachowców UML, które podzielam, logicznym jest, aby obwodnica zaczynała się w miejscu dotychczasowego zjazdu do autostrady A4. A następnie wiodła planowaną Zachodnią Obwodnicą Miasta. Plusem tego rozwiązania jest fakt, że pod przyszłą obwodnicę są JUŻ WYKUPIONE grunty. A zatem realizacje tego zadania wydatnie można by było przyspieszyć!
Ciekaw jestem waszej opinii Drodzy Czytelnicy.
P.S
Przybliżone zdjęcie przebiegu południowej obwodnicy Lubania i obwodnicy Biedrzychowic można zobaczyć na stronie LKO pod linkiem:
http://lko.com.pl/news.php?extend.425

obwodnica.JPG

* obwodnica.JPG (143.07 KB, 699x524 - powiększony/pobrany 863 razy.)
« Ostatnia zmiana: 19 Czerwiec, 2013, 13:46:06 pm wysłane przez Piotrek,
Powód edycji: korekta
»
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Przyjaciel forum
*


Punkty: +465/-51
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 2966
Znajomi: 45
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych


« Odpowiedź #1 : 18 Czerwiec, 2013, 21:47:31 pm »

Miała być w kierunku Zawidowa? Po co 2 równoległa do istniejącej? 
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Przyjaciel forum
*

Punkty: +174/-715
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 1232
Znajomi: brak
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych


Pragmatyk


« Odpowiedź #2 : 18 Czerwiec, 2013, 21:51:09 pm »

       Pan Burmistrz nic nie pisze o Zawidowie jedynie o ulicy Zawidowskiej

                   oj Piter


            pytanie:

                miała by przelatywać przed składowiskiem odpadów czy za ?
                    patrząc na mapkę przecina ul.Leśną nie omal na przejeździe kolejowym ?






                          hm...   oby nie spotkał nas los Olszyny i plajta-wegetacja wszelkiego
                                    biznesu obecnego przy obecnej obwodnicy
                                               a co z ludzmi co pobudowali się szukając
                                       ciszy i spokoju:Pisaczów,Kisięginki,Kościelnik i Jałowiec ?

« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec, 2013, 22:09:19 pm wysłane przez Tony » Zgłoś do moderatora   Zapisane

Jeśli walczymy możemy przegrać
jeśli nie walczymy jesteśmy przegrani
Przyjaciel forum
*


Punkty: +465/-51
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 2966
Znajomi: 45
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych


« Odpowiedź #3 : 18 Czerwiec, 2013, 21:52:57 pm »

Z A4 do Zawidowa
Zgłoś do moderatora   Zapisane



Punkty: +52/-8
Offline Offline

Wpisy: 264
Znajomi: brak
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« Odpowiedź #4 : 18 Czerwiec, 2013, 21:58:15 pm »

Z punktu widzenia Lubania zastanawiam się nad sensownością rozwiązania wariantu z południową obwodnicą (tą dłuższą biegnącą do Jałowca).
Droga Zgorzelec-Jelenia Góra nie jest aż tak mocno obciążona i ruch na niej nie jest aż tak uciążliwy aby była konieczność jej odciążenia.
Natomiast sensowny jest wariant obwodnicy od zjazdu z autostrady A4 w kierunku Zaręby.

Obwodnica jałowiecka byłaby chyba rozsądna gdyby spojrzeć z pozycji mieszkańców Kościelników, Księginek, a zwłaszcza Siekierczyna. Pozwalałaby mieszkańcom z regionu na południe od Lubania na dość szybki wybór kierunku podróży (Zgorzelec, Jelenie Góra) bez przejeżdżania przez Lubań.

« Ostatnia zmiana: 18 Czerwiec, 2013, 22:01:07 pm wysłane przez arekc » Zgłoś do moderatora   Zapisane
Moderator
*****
*

Punkty: +463/-184
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 439
Znajomi: 1
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« Odpowiedź #5 : 19 Czerwiec, 2013, 11:29:45 am »

Dziękuję za każdy głos w dyskusji. Za każdą sugestię. Pamiętać należy, że przedłożony Plan to wizja Wojewody. Oczywiście naszym obowiązkiem jest zaopiniowanie założeń i to o czasie zrobimy (około połowy lipca). Więcej szczegółów poda na stronie L24 p. Tomasz Bernacki.
Zgłoś do moderatora   Zapisane


*

Punkty: +21/-0
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 87
Znajomi: brak
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« Odpowiedź #6 : 19 Czerwiec, 2013, 12:14:07 pm »

W związku z tym, iż temat jest ciekawy, z jednej strony może trochę futurystyczny, ale jednakże mający bardzo realny wpływ na różnego rodzaju decyzje czy działania na najbliższe lata. Tytułem wprowadzenia najpierw podam  kilka faktów historyczno-urbanistycznych, które rozjaśnią nieco temat. Idea obwodnicy Lubania to nie nowa sprawa. O dziwo myślano o niej już w czasach gdy zaczęto produkować „dużego fiata”.  Już w planie z.p. z 1972 roku przewidywano obwodnicę wschodnią miasta, która miała omijać rejon tzw. Przedmieścia Mikołajskiego (lubię to historyczne określenie dla rejonu „Manhhattanu) i aż za Harcerską Górą i Ostróżkiem łączyć się z krajówką. Oprócz walorów komunikacyjnych miała ożywić planowaną dzielnicę przemysłową na Uniegoszczy (tereny - pola pomiędzy Nową Uniegoszczą, Harcerską a Jałowcem). Szacowano wówczas, iż Lubań przy ówczesnym przyroście naturalnym osiągnie około 2020 roku liczbę 50-60 tysięcy mieszkańców.

Pomysł ten nadal był kontynuowany, choć w nieco zmienionej formie w planach z lat 80-tych, choć zjazd na obwodnicę miał nastąpić już w rejonie skrzyżowania na Węgliniec, dalej za Osiedlem Willowym, przekraczać Kwisę i łukiem przebiegać za Uniegoszczą z wpięciem w rejonie Jałowca.  Koncepcję tą jednak miasto zaniechało w początku lat 90-tych, równocześnie rezygnując w ten sposób z rezerwy terenów pod tą drogę. Jej obocznym celem miało również być uruchomienie obszarów pod inwestycje w rejonie Os. Willowego, a zwłaszcza Uniegoszczy - Jałowca.

Drugą obwodnicą miasta miała być tzw. obwodnica zachodnia, wprowadzona też w planie miejskim z 1972 roku. Utrzymana była w kolejnych planach miejskich (choć z korektami). Ma być drogą wojewódzką (jako taka jest zapisana w obecnej strategii wojewódzkiej) i połączyć drogę 296 do autostrady A4 z drogą 357 do Bogatyni (ul. Zawidowska). Obwodnica zachodnia miasta jest wprowadzona do planów miejscowych miasta i obecnie prawie w całości wydzielona, a grunty wykupione przez miasto od właścicieli prywatnych bądź przejęte nieodpłatnie od Skarbu Państwa. Równoległym celem tej drogi było uruchomienie nowych terenów inwestycyjnych wokół miasta (za Osiedlem Piast), zwanych w jednym z dokumentów „Zachodnim obszarem gospodarczym”. Problemem jak zawsze jest kolejność realizacji inwestycji tej rangi – pisma o jej wciągnięcie na listę inwestycji przed Euro2012 nie przyniosły skutku. Istnieje duża szansa, iż wkrótce powstanie jej pierwszy odcinek - rondo w rejonie zjazdu na Węgliniec.

Obecną ulicę Rybacką – Jeleniogórską w planach do początku lat 90-tych nie traktowano jako obwodnicy lecz drogi średnicowej – dojazdowej do centrum miasta. I chyba słusznie, bo przyglądając się definicji obwodnicy, to droga ta wprowadza ruch tranzytowy do środka miasta. Lubań więc nie posiada de facto obwodnicy. Pomimo to  realizacja tej drogi średnicowej w latach 90-tych była słuszna i bardzo potrzebna, usprawniła ruch, wyprowadzając go z ciągu ul. Zgorzeleckiej – Podwala - Pl. 3 Maja -7 Dywizji. W planach nie była traktowana jako panaceum na docelowe rozładowanie ruchu tranzytowego, chociażby z powodów urbanistycznych - rozcięcie miasta na pół, do którego jeszcze dochodzi równoległa linia kolejowa. Miała raczej ułatwić dostęp do miasta. Po realizacji w latach 90-tych drogi średnicowej i eliminacji z planów obwodnicy północnej,  pozostawiono do realizacji tylko tzw. obwodnicę zachodnią, aż do teraz, gdy padła propozycja UM we Wrocławiu... cdn.

                                                           T.Bernacki, UM Lubań

plan 1972 rok - obwodnica zachodnia i wschodnia.jpg

* plan 1972 rok - obwodnica zachodnia i wschodnia.jpg (216.81 KB, 440x586 - powiększony/pobrany 651 razy.)

*  (220.81 KB, 600x450 - powiększony/pobrany 713 razy.)
obwodnica zachodnia (obecnie lekko skorygowana za Os.Piast).jpg

* obwodnica zachodnia (obecnie lekko skorygowana za Os.Piast).jpg (192.44 KB, 400x559 - powiększony/pobrany 626 razy.)

*  (230.04 KB, 619x452 - powiększony/pobrany 725 razy.)
« Ostatnia zmiana: 19 Czerwiec, 2013, 13:45:03 pm wysłane przez Piotrek,
Powód edycji: korekta
»
Zgłoś do moderatora   Zapisane



Punkty: +347/-227
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 473
Znajomi: brak
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« Odpowiedź #7 : 21 Czerwiec, 2013, 12:02:05 pm »

Cytuj
Szacowano wówczas, iż Lubań przy ówczesnym przyroście naturalnym osiągnie około 2020 roku liczbę 50-60 tysięcy mieszkańców.
No tyle to ma dzisiaj Powiat Lubański. Ale  pytanie dlaczego aż dwie obwodnice faktycznie jest frapujące. Logicznym było by aby planowana Zachodnia Obwodnica Lubania była zaczynem planowanej Południowej.
Zgłoś do moderatora   Zapisane


*

Punkty: +21/-0
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 87
Znajomi: brak
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« Odpowiedź #8 : 21 Czerwiec, 2013, 15:19:58 pm »

Koncepcja południowej obwodnicy miasta jak powiedziałem jest na dzień dzisiejszy dość futurystyczna, choć w zamierzeniach ma być obwodnicą z prawdziwego zdarzenia, wyprowadzając ruch tranzytowy (a więc nie lokalny, nie powiatowy) z miasta na trasie Zgorzelec – Jelenia Góra. Przebieg obwodnicy południowej należy traktować oczywiście tylko jako przybliżony, który może być korygowany w dokumentach gminnych. Stąd nanoszenie obwodnicy południowej na plan Lubania nie da nam odpowiedzi o jej dokładnym docelowym przebiegu, który może różnić się o dobre grube setki metrów. To nie ta skala planowania. Jest to jedynie pewna idea. Służbom wojewody dość łatwo jest wyrysować linię obwodnicy, o tyle trudniejsze wyzwanie będzie miała administracja miejska i  urbaniści, aby już konkretnie wyznaczyć dokładny jej przebieg w planach miejscowych, które podlegają różnorodnym konsultacjom. Z jednej strony należy brać pod uwagę aspekty techniczne, obecne ustalenia w planach (nierzadko kolidujące z planowaną obwodnicą), kierunki rozwoju kopalni, oczywiście także po części oczekiwania właścicieli nieruchomości itd.
Gminy  mają obowiązek w swoich dokumentach planistycznych (studium oraz plany miejscowe) uwzględnić zapisy planu zagospodarowania przestrzennego województwa. I to szybko, z uwagi na konieczność zarezerwowania terenów. Wytyczanie drobnych nowych dróg gminnych, ich poszerzanie, powoduje spore trudności, a co dopiero wprowadzenie drogi o szerokości co najmniej 40 metrów. Wprowadzenie przebiegu obwodnicy do planów będzie już skutkowało więc realnie tworzeniem rezerwy, choćby przy podziałach gruntów (ba! Obecnie przy takim podziale, jeśli fragment działki przeznaczony jest na drogę publiczną, następuje automatyczne przejęcie takiego gruntu i wyliczenie kwoty odszkodowania po cenach rynkowych dla jej właściciela).
Odcinek planowanej obwodnicy południowej od Kościelnika do Jałowca już znajduje się w obecnym planie wojewódzkim z.p. (ale jako droga wojewódzka), a także jest wyznaczony w planie gminy Lubań (choć bardziej jako rezerwa niż podstawa do podziałów), choć w taki sposób, że nie da się połączyć go z obecnie proponowanym przebiegiem przez tzw. poligony i kopalnie. Faktycznie, zgadzam się z opinią, że najwłaściwszym byłoby wykorzystanie obecnego odcinka wytyczonej obwodnicy zachodniej na odcinek drogi krajowej, tym bardziej, że połączyłby dojazd do autostrady. Natomiast odcinek Zawidowska – Księginki – Jałowiec wymagałby całkiem nowej koncepcji. Analizując mapy zagospodarowania  przestrzennego miasta i gminy, istniejące rezerwy terenowe,  widzę taką możliwość i planistyczną i techniczną. Ale póki co szczegóły przebiegu są mniej ważne, bardziej ważna jest sama istota pomysłu. Stąd w ramach procedury ustawowej Marszałek musi uzyskać opinie burmistrzów, wójtów (opinia jest niewiążąca).
Dodam jeszcze, iż w skali całego województwa projektowana obwodnica Lubania jest jedną z kilku najdłuższych obwodnic krajowych dróg szybkiego ruchu (w planie wojewódzkim). W naszych okolicach planowana jest też obwodnica Biedrzychowic. Długość obwodnicy południowej ma wynosić około  8-9 km, trudności techniczne niesamowite (trzy rzeki, kopalnie). Z dotychczasowego doświadczenia należy  przyjąć, iż  termin realizacji do 2020 roku jest zupełnie nierealny. Wiele tego typu planów istnieje przez dziesiątki lat tylko „na papierze” (przykład naszej obwodnicy zachodniej 1972-2013 – minęło 40 lat a drogi brak). Wprowadzenie jednak jej przebiegu do dokumentów planistycznych będzie miało realny wpływ na sposób zagospodarowania określonych terenów. Inwestycja, a przynajmniej odcinek Zawidowska - Leśna, mogłaby rozpocząć się dopiero po wyeksploatowaniu złóż bazaltu na Księginkach i w dawnej kopalni Józef.  Jeśli jej odcinek pokryłby się z obwodnicą zachodnią miasta, już wydzieloną i wykupioną, to pojawia się pytanie czy jako inwestycja krajowa, której celem jest budowa pełnej obwodnicy, byłaby możliwość jej etapowania ? Jeśli tak, wówczas faktycznie jest szansa szybszej realizacji odcinka JPII-Zawidowska. Budowa pozostałych odcinków to naprawdę bardzo daleka przyszłość. Tyle faktów administracyjnych, choć oczywiście mam osobiste zdanie o sensie jej budowy.
 
                                                                                          Tomasz Bernacki, UM Lubań


*  (187.57 KB, 550x430 - powiększony/pobrany 696 razy.)
Zgłoś do moderatora   Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Pokrewne Tematy
Temat Zaczęty przez Odpowiedzi Wyświetleń Ostatnia wiadomość
Nowa placówka Straży Granicznej Bieżące wiadomości Leo 1 7813 Ostatnia wiadomość 23 Styczeń, 2012, 13:32:10 pm
wysłane przez krodar
Nowa siła w Lubaniu Męskie Sprawy Bero 1 4674 Ostatnia wiadomość 20 Wrzesień, 2009, 13:24:46 pm
wysłane przez borisem
Nowa impreza w Lubaniu! Kultura i sztuka cezar 4 7380 Ostatnia wiadomość 27 Kwiecień, 2011, 21:42:46 pm
wysłane przez Arkadiusz Słowiński
NOWA SALA GIMNASTYCZNA Powiat lubański powiat 0 4240 Ostatnia wiadomość 27 Czerwiec, 2011, 09:39:44 am
wysłane przez powiat
Nowa Prawica koordynator Komercyjnie - Biznes, firmy, etc piterka 3 4425 Ostatnia wiadomość 01 Lipiec, 2011, 07:24:31 am
wysłane przez MooseDlb
nowa strona UM Andrzej Wilk Andrzej Wilk 12 13856 Ostatnia wiadomość 16 Luty, 2012, 16:21:19 pm
wysłane przez x
Mała obwodnica miasta otwarta Miasto Lubań Urząd Miasta 8 9722 Ostatnia wiadomość 07 Kwiecień, 2013, 11:05:25 am
wysłane przez Tony
Dni Lubania - nowa twarz najważniejszej imprezy w mieście Polecane - Strona główna Urząd Miasta 13 14743 Ostatnia wiadomość 22 Kwiecień, 2012, 23:30:02 pm
wysłane przez Arkadiusz Słowiński
Nowa książka o Lubaniu Miasto Lubań Urząd Miasta 1 3466 Ostatnia wiadomość 02 Czerwiec, 2013, 18:44:26 pm
wysłane przez Arkadiusz Słowiński
Nowa Skoda Octavia bezwypadkowa! Komercyjnie - Biznes, firmy, etc ProstowanieAlufelg 2 3495 Ostatnia wiadomość 30 Czerwiec, 2013, 06:15:40 am
wysłane przez Tony