#6.1 grot:
Czy wszyscy radni, którzy pojechali na sesję wyjazdową nad morze w niej uczestniczyli? Czy wszyscy radni otrzymali diety? Co z tymi, którzy być może nie uczestniczyli w tej sesji-czy również otrzymali diety?
W sesji wyjazdowej nie uczestniczyłem w związku z tym nie mogę udzielić wprost odpowiedzi. Z listy obecności wynika, że wzięli w niej udział wszyscy radni, którzy zadeklarowali wyjazd. Niemniej jednak w tej sprawie zwrócę się oficjalnie do Przewodniczącej rady w celu wyjaśnienia wątpliwości. Jak otrzymam odpowiedź od rady gminy to o poczynionych ustaleniach Pana niezwłocznie poinformuję.
#6.2 grot:
Jakie uposażenie otrzymuje Przewodnicząca rady z tytułu pełnionej funkcji ( diety, stałe wynagrodzenie-diety, telefon, itp. )?
Przewodnicząca rady z racji pełnionej funkcji otrzymuje stałą miesięczną dietę w wysokości 800 zł. Dodatkowo pobiera dietę w wysokości 170 zł za udział posiedzeniu każdej komisji, której jest członkiem oraz za udział w sesji. Niemniej jednak nie może przekroczyć miesięcznego limitu diet, który wynosi 1324,85 zł. Posiada również telefon służbowy, którego miesięczny abonament wynosi 129,15 zł brutto. W tym miejscu pragnę zaznaczyć, iż trwa procedura wyjaśniająca w kwestii prawidłowego naliczania kosztów rozmów przez operatora sieci komórkowej.
#6.3 grot:
Na sesji 2 marca odczytano pismo Wojewody Dolnośląskiego w sprawie wyboru przewodniczącej. Nadzór stwierdził, że nie doszło do istotnego naruszenia prawa, ale wskazuje na uchybienia. Czy w związku z tym zostało skierowane odwołanie od tej decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, celem ostatecznego wyjaśnienia a nie domniemania?
Rzeczywiście Wojewoda Dolnośląski wskazał uchybienia, ale nie stwierdził rażącego naruszenia prawa. Moje wątpliwości dotyczące prawidłowego wyboru przewodniczącej zostały rozwiane. W związku z tym przyjąłem to do wiadomości i nie podjąłem żadnych kroków w celu zaskarżenia przedmiotowej uchwały do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
#6.4 grot:
Na sesji radny Cwynar zarzucał Przewodniczącej, że jednoosobowo, bez upoważnienia rady, odpisuje i podpisuje pisma w jej imieniu. Czy jest to zgodne z prawem?
To pytanie skierowałem do Przewodniczącej rady. Jak tylko otrzymam odpowiedź to niezwłocznie o niej Pana poinformuję za pośrednictwem tego forum.
#6.5 grot:
W związku z rosnącym zainteresowaniem - oglądalnością sesji, czy w podobny sposób można nagrywać i przekazywać mieszkańcom posiedzenia komisji?
Z prawnego punktu widzenia sesje, jak i posiedzenia komisji rady gminy są jawne. W związku z tym można je nagrywać i udostępniać mieszkańcom. Ja osobiście jestem za jawnością posiedzeń organów gminy w tym za ich nagrywaniem formie audiowizualnej.
#6.7 grot:
Dlaczego ponowiono konkurs ofert na upowszechnianie gry w piłkę nożną w Kościelniku?
Dnia 01.03.2012 roku ogłoszono otwarty konkurs ofert na realizację zadań publicznych związanych z realizacją zadań samorządu gminy w roku 2012 przez organizacje pozarządowe w zakresie wspierania i upowszechniania kultury fizycznej. Informacja o terminie składania ofert została umieszczona na stronie internetowej Urzędu Gminy Lubań, oraz organizacje zainteresowane złożeniem ofert zostały poinformowane w formie pisemnej ( pismo dostarczył goniec z Urzędu Gminy Lubań ).
Oferty należało złożyć w nieprzekraczalnym terminie do dnia 22 marca 2012 roku.
W terminie wpłynęło do Urzędu 6 ofert dotyczących realizacji zadania 1,2,3,4,5,7.
Nie wpłynęła żadna oferta dotycząca realizacji zadania 6 – „Propagowanie wśród dzieci
i młodzieży gry w piłkę nożną dla zachowania zdrowia fizycznego i psychicznego na terenie miejscowości Kościelnik, Kościelniki Dolne i Jałowiec.”
Dnia 27 marca 2012 został ponownie ogłoszony konkurs dotyczący realizacji w/w zadania.
Termin złożenia ofert upływa 17 kwietnia 2012 roku.
#6.8 grot:
Czy grupa radnych przy "władzy", którzy nie chcieli dodać na ostatniej sesji pieniędzy na wybudowanie świetlicy - altany w Nawojowie Śląskim przy dużym dofinansowaniu- nie ograniczają rozwoju gminy? Proszę o poinformowanie mieszkańców, co planowano tam wykonać, ile to by kosztowało i ile gmina otrzymałaby dofinansowania?
W nawiązaniu do ogłoszonego Konkursu p. n. „Odnowa Dolnośląskiej Wsi”, mającego na celu wsparcie aktywności mieszkańców obszarów wiejskich, Gmina Lubań zaplanowała pozyskanie dofinansowania na budowę altany- miejsca rekreacji w Nawojowie Śląskim.
Gmina Lubań, w ramach wskazanego zakresu, zaplanowała stworzenie wspólnego miejsca spotkań dla wszystkich mieszkańców Gminy, dla turystów wędrujących szlakiem rowerowym ER4 i pielgrzymujących Szlakiem Świętego Jakuba.
Projekt przewidywał stworzenie altany z bali drewnianych, obitych deskami, w którym zostaną posadowione ławki i stoły drewniane, podłoga wykonana z drewna. Wewnątrz altany umieszczony kominek. Altana zaplanowana na kształt sześciokąta. Przed miejscem przystankowym (miejscem rekreacji) zaplanowano postawienie ławeczek, przygotowanie miejsca pod ognisko, utwardzenie placu kostką brukową, posadowienie koszy na śmieci i stojaków na rowery. Zaplanowano dostęp do bieżącej wody i podłączenie energii elektrycznej.
Nowo powstałe miejsce przystankowe- rekreacyjne miało być przeznaczone do użytku publicznego. Szacunkowy, przybliżony koszt przedstawionego zakresu to ok. 55.000,00 PLN, dofinansowanie 50%, co daje kwotę dofinansowania: 27 500,00 PLN, wkład Gminy: 27 500,00 PLN. Warunkiem realizacji zadania było jego zakończenie i rozliczenie do 20 grudnia 2012. Zwrot środków nastąpiłby do końca roku 2012. Zadanie zrealizowane byłoby w trakcie jednego roku.
#6.9 grot:
Dlaczego na drogach gminnych- asfaltowych wykonanych w dużej mierze ze środków przeznaczonych na dojazd do pól stawia się znaki ograniczające tonaż do 2,5-3,5 tony. Czasy obróbki pól końmi dawno minął. Rolnicy mają sprzęt coraz większy. Dodatkowo, w tym roku, dzięki radnym płacą znacznie wyższe podatki, a w zamian za to tak im się utrudnia dojazd do pól. Gmina jest typowo rolnicza, a nie osiedlem domków jednorodzinnych.
Ustawianie znaków ograniczających wjazd pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 3,5 tony wiąże się z dbałością o nawierzchnie drogi, która jest niszczona przez duże i ciężkie pojazdy. Wnioski o ustawianie takich znaków są kierowane przez mieszkańców danych miejscowości. Na drogach które stanowią dojazd do pól pod znakiem zakazu umieszcza się tabliczki z informacją - „ nie dotyczy mieszkańców posesji i sprzętu rolniczego.”
#6.10 grot:
Proszę o interwencję w sprawie sprawdzenia posadowienia płotów w stosunku do pasa drogi. Są miejsca gdzie trudno jest przejechać większym samochodem lub służbom porządkowym?
Aby podjąć ewentualną interwencję i ustosunkować się do przedmiotowego pytania niezbędnym jest ustalenie konkretnych miejsc z występującym problemem. Należy zauważyć, iż budowa ogrodzenia nie wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę. Jednak budowa ogrodzeń od strony dróg, ulic, placów i innych miejsc publicznych oraz pozostałych ogrodzeń o wysokości powyżej 2,20 m wymaga zgłoszenia (art. 30 ust. 1 pkt 2 Prawa Budowlanego). Przedmiotowego zgłoszenia Inwestor powinien zgłosić organowi administracji architektoniczno-budowlanej zamiar budowy ogrodzenia co najmniej 30 dni przed przystąpieniem do jego budowy lub remontu. W zgłoszeniu należy określić rodzaj, zakres i sposób wykonywania robót budowlanych, a także termin ich rozpoczęcia, dołączając oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane oraz pozwolenia, uzgodnienia i opinie wymagane odrębnymi przepisami. Jeżeli w ciągu 30 dni od dokonania zgłoszenia właściwy organ nie wniesie sprzeciwu, inwestor może przystąpić do wykonywania robót budowlanych określonych w zgłoszeniu. Organ administracji wnosi sprzeciw w formie decyzji, jeżeli budowa lub wykonanie robót budowlanych objętych zgłoszeniem narusza ustalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub inne przepisy. Brak decyzji organu uprawnia więc inwestora do rozpoczęcia działania budowlanego.
Obowiązujące przepisy: Prawo budowlane i Ustawa o drogach publicznych nie zawierają jasnych i czytelnych norm prawnych dotyczących
zasad lokalizacji ogrodzeń, w tym odległości od dróg, wyglądu, dopuszczalnych wysokości itp. Jedyny wyjątek to ustawa Prawo wodne, która zawiera czytelne zasady lokalizacji ogrodzeń od strony cieków wodnych. Zgodnie z art. 27 ustawy jest zabronione grodzenie nieruchomości przyległych do powierzchniowych wód publicznych w odległości mniejszej niż 1,5 m od linii brzegu.
Ewentualnie podstawy do uzgodnienia lokalizacji ogrodzeń należy szukać w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego gminy. Plan taki jest aktem prawa miejscowego, którego treść ujęta w formie opisowej i graficznej zawiera normy prawne stanowiące o określonym użyciu objętego nim terenu .Według ustawy w planie miejscowym określa się obowiązkowo m.in. przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania, zasady ochrony i kształtowania ładu przestrzennego, wymagania wynikające z potrzeb kształtowania przestrzeni publicznych, granice i sposoby zagospodarowania terenów lub obiektów podlegających ochronie itp. Ogrodzenie nie może przekraczać linii rozgraniczających ulicy. Jeżeli plan miejscowy przewiduje poszerzenie drogi, trzeba odsunąć ogrodzenie w głąb działki i pozostawić poza nim pas gruntu przewidziany na drogę bądź na poszerzenie drogi.
Reasumując zgłoszenia na wykonanie ogrodzeń przy drogach przyjmuje właściwy organ architektoniczno-budowlany czyli Starostwo Powiatowe i wydaje ewentualny sprzeciw w drodze decyzji. Natomiast Gmina Lubań może wypowiedzieć się co do ogrodzeń przy drogach gminnych jeśli mieszkaniec wystąpi o uzgodnienie.
#6.11 grot:
Czy będzie dofinansowanie do wykonania dokumentacji na świetlicę wiejską z Ministerstwa Kultury?
Gmina Lubań pozyskała dofinansowanie na przygotowanie dokumentacji technicznej. Orientacyjny koszt przygotowania dokumentacji to: 64 575,00 PLN. Rada Gminy Lubań nie przyznała środków na realizację zadania, co jest równoznaczne z niewyrażeniem zgody na realizację Projektu- wykonanie dokumentacji. W związku z powyższym zrezygnowano z pozyskanego dofinansowania w kwocie: 54 000,00PLN. Wkład Gminy, przy wymienionej kwocie dofinansowania to: 10 575,00 PLN, z czego Rada Sołectwa Henryków Lubański zadeklarowała przekazanie kwoty 7 000,00 PLN na realizację zadania. „Rzeczywisty” wkład Gminy: 3 575,00 PLN.
Zasady konkursu określają, iż zadania ma zostać wykonane do dnia 30 listopada 2012 roku.
#7.1 grot:
Czy Pan wójt może sprawdzić dlaczego mieszkańcy Pisarzowic nie otrzymali odpowiedzi od Przewodniczącej rady, pomimo że dawno upłynął termin udzielenia odpowiedzi, na pismo w sprawie budowy kaplicy cmentarnej?
W tej sprawie nie chciałbym wchodzić w kompetencje Przewodniczącej rady. Jak już wcześniej wskazałem za terminowość udzielanych odpowiedzi w imieniu rady gminy odpowiada przewodnicząca rady. W kwestii toku postępowania w tej sprawie nie jestem upoważniony do udzielania odpowiedzi w imieniu przewodniczącej rady.
#7.2 grot:
Co komisja rewizyjna ustaliła podczas swojego posiedzenia w dniu 12 marca w kwestii prowadzonych rozmów z rodzicami dzieci ze szkoły w Radgoszczy w celu przeniesienia ich do szkoły w Pisarzowicach?
Ten punkt komisja rewizyjna wykreśliła z porządku posiedzenia uzasadniając to zaistniałym nieporozumieniem, ponieważ takie rozmowy były prowadzone z rodzicami dzieci z Henrykowa Lubańskiego, które dotychczas uczęszczają do szkoły w Godzieszowie, a nie z rodzicami dzieci ze szkoły w Radogoszczy.
#7.3 grot:
Proszę podać koszty z podziałem na diety i pozostałe utrzymania rady gminy w 2009, 2010 i 2011 roku?
Koszty utrzymania rady gminy z podziałem na diety i koszty pozostałe prezentują się w sposób następujący:
#7.4 grot:
Czy zatrudnienie K.Klimczyka różni się od zatrudnienia jeszcze dwojga innych obecnych radnych pracujących w szkołach gminnych? Czy do ich zatrudnienia odnoszą się inne przepisy prawa? Dlaczego komisja rewizyjna analizuje tylko zatrudnienie K. Klimczyka, skoro dotyczy to jeszcze innych radnych ( poświęciła temu już drugie posiedzenie- przynajmniej o tym świadczą zawiadomienia o terminie komisji ). Może zechciałaby się do tego ustosunkować przewodnicząca komisji rewizyjnej.
Radny K. Klimczyk jest animatorem sportu na podstawie zawartej umowy zlecenia pomiędzy nim a dyrektorem szkoły w Radogoszczy. Pozostałych dwóch radnych pracuje w szkołach gminnych na podstawie zawartej umowy o pracę pomiędzy nimi a dyrektorami szkół. Zarówno K. Klimczyk, jak i pozostali radni podlegają tym samym przepisom ustawy o samorządzie gminnym. Nie znam przesłanek komisji rewizyjnej na podstawie których analizuje tylko zatrudnienie radnego K. Klimczyk. Ponadto nie jestem upoważniony do udzielania odpowiedzi w imieniu komisji rewizyjnej. W związku z tym, zgodnie z Pana sugestią, zwrócę się z takim zapytaniem do Komisji Rewizyjnej, za pośrednictwem Przewodniczącej rady. Jak tylko otrzymam odpowiedź, to o tym Pana poinformuję za pośrednictwem tego forum.
Wójt Gminy Lubań
Zbigniew Hercuń