Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Ten temat nie był jeszcze oceniany!
Oceń ten temat! Ocena:
Autor Wątek: Nieuczciwi sprzedawcy domen  (Przeczytany 2896 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.
Studio Eline.pl
Administrator
*****
*

Punkty: +154/-6
Offline Offline

Płeć: Mężczyzna
Wpisy: 1430
Znajomi: 14
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych


Marketing w sieci. Daj się znaleźć!


WWW
« : 04 Marzec, 2012, 20:31:42 »

W cyklu "Intenetowa dżungla" będę starał się opisywać zjawiska i
nadużycia, które mogą uszczuplić Twój portfel i to dość znacznie. W
pierwszym odcinku naszego cyklu, poznamy firmy żerujace na niewiedzy
właścicieli oraz wykorzystujące mechanizmy psychomanipulacji w celu
sprzedaży niepotrzebych usług w zawyżonych cenach. Zacznijmy od początku i
określmy, że przedmiotem usługi jest domena internetowa. Nie było by w tym
nic dziwnego, gdyby nie sposób sprzedaży tych domen i ich ceny.
 
Jak więc działają takie firmy, aby sprzedać po zawyżonych cenach
nieprzydatne domeny? W normalnych warunkach ekonomicznych rozsądnie
myślący przedsiębiorca nie podejmuje działań niekorzystnych dla swojej
firmy, stąd należy stworzyć warunki w których będzie działał w sposób
odmienny. Trzy najpopularniejsze sposoby wykorzystywane przez nieuczciwe
firmy to: sprzedaż domen podobnych do już posiadanej, wykupienie domeny z
nazwą firmy oraz rezerwacja domeny "przed konkurencją".
 
Pierwszy sposób jest dość perfidny i cechuje się dużą skutecznością.
Wykorzystana zostaje niewiedza właścicieli domen oraz zbieżność czasowa.
Właściciel przykładowej domeny ABC.pl, otrzymuje tuż przed terminem jej
wygaśnięcia fakturę proforma z wezwaniem do opłacenia domeny ABC.com.pl.
Wiele osób opłaca takie faktury w przeświadczeniu, że płacą za
przedłużenie domeny ABC.pl i orientują się, że nabyli inną domenę w
zawyżonej cenie kilka tygodni póżniej, kiedy otrzymują właściwe wezwanie
do przedłużenia. Niestety ta metoda jest w pełni legalna, choć o jej
etycznym aspekcie możemy debatować. Informacje dotyczące danych
teleadresowych firmy posiadajacej domenę oraz termin jej ważności są
jawne, a baza potencjalnych "nabywców" rośnie z dnia na dzień.
 
Sposób drugi, oparty na rezerwacji domen nowo rejestrowanych podmiotów
gospodarczych. Wypełniając odpowiedni formularz w urzędzie z reguły nikt
nie zdaje sobie sprawy z faktu, że są to dane, które mogą być wykorzystane
do rezerwacji domeny internetowej przez nieuczciwą firmę. Wpisy do KRS czy
EDG są jawne, dokumentacja prowadzona jest elektronicznie, więc
zautomatyzowane pozyskanie danych o nazwie nowo zarejestrowanej firmy jest
bardzo szybkie. Zarejestrowanie wolnych domen odpowiadajacych tej nazwie
odbywa się również automatycznie, a na samych stronach jest zamieszczana
informacja o możliwości zakupu takiej domeny za jej kilkukrotną wartość.
Bardzo często przedsiębiorca po procesie rozruchu firmy, nawet nie zdaje
sobie sprawy, że odkupując domenę od jej poprzedniego właściciela został
"ofiarą" nieuczciwych praktyk.
 
Trzeci sposób, "na konkurencję". System wyłudzenia jest oparty o rozmowę
telefoniczną z "atrakcyjną" ofertą, "straszenie" konkurencją oraz prawo
konsekwencji. Rozmowa z reguły przebiega następująco: Dzień dobry, dzwonie
do Pani/Pana ponieważ Państwa konkurencja usiłuje wykupić domenę o nazwie
"ABC.com.pl", a Państwo jesteście posiadaczami domeny "ACB.pl".
Zapobiegamy praktykom nieuczciwej konkurencji i próbom wykorzystania nazwy
Państwa domeny przez inne podmioty. W tej chwili domena "ABC.com.pl" w
związku z ochroną Państwa wizerunku została zatrzymana w kolejce do
rejestracji i macie Państwo pierwszeństwo jej zakupu. Decyzję należy
podjąć jak najszybciej, inaczej domena trafi do Państwa konkurencji ... Po
takim wstępie następuje przekonywanie jak ważna jest ochrona nazwy domeny
i że wykupienie dodatkowej domeny, tym bardziej w obliczu niechybnego
wykorzystania jej przez konkurencje jest jedyną dobrą decyzją. Po podjęciu
takiej decyzji przez "ofiarę", zakończenie transakcji opiewajacej na
kilkukrotną wartość domeny jest finalizowane telefonicznie poprzez podanie
danych do faktury i deklarację jej opłacenia. Cała rozmowa jest
rejestrowana, co ma zapobiec wycofaniu się klienta z raz podjętej decyzji.
 
To najpop ularniejsze sposoby, choć jest ich dużo więcej. Wiedząc jak to
działa, kiedy spotkasz się z tego typu "okazją", łatwiej będzie podjąć
odpowiednią decyzję i uniknąć niepotrzebnych kosztów, czego z całego serca
życzę.
Zgłoś do moderatora   Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do: