Po 200 latach doczekaliśmy się reaktywacji Górnołużyckiego Sejmiku Kultury a to za sprawą działającego od kwietnia tego roku Lubańskiego Centrum Historycznego przy Baszcie Brackiej.Górne Łużyce to kraina historyczno-geograficzna rozciągająca się pomiędzy rzekami Nysą Łużycką a Kwisą. Znaczna jej część wchodzi w skład obecnych powiatów zgorzeleckiego i lubańskiego. Słabo rozwinięta tożsamość regionalna uniemożliwia pełne wykorzystanie potencjału turystycznego krainy, hamuje rozwój badań nad regionem, zuboża kulturę i odbija się negatywnie na lokalnej gospodarce. Stąd też popularyzacja wiedzy o przeszłości wschodnich Górnych Łużyc i ich obecnych walorach oraz edukacja regionalna stały się celem
I Górnołużyckiego Sejmiku Kultury,
którego inicjatorem stało się Lubańskie Centrum Historyczne.Na spotkanie zorganizowane w 3 czerwca w siedzibie Lubańskiego Centrum Historycznego przybyło wielu zaproszonych gości: przedstawicieli lokalnych samorządów, stowarzyszeń, instytucji kultury. Pierwszy raz od roku 1815 w jednym miejscu tak licznie spotykają się przedstawiciele wschodniej części dawnego Margrabstwa Górnych Łużyc – mówił
dr Łukasz Tekiela- gospodarz spotkania. Nadmienić należy, że w poprzednich latach temat tożsamości Górnych Łużyc podejmowało Lubańskie Muzeum Regionalne, które posiada na ten temat wiele cennych eksponatów i dokumentów. Inicjatywa Lubańskiego Centrum Historycznego jest interesującą kontynuacją tego jakże ważnego aspektu tożsamości kulturowej i historycznej.
Przybyłych gości powitał
Arkadiusz Słowiński- burmistrz Lubania, dziękując zebranym za chęć działania na rzecz wypromowania Górnych Łużyc.
Spotkanie składało się z dwóch części. Pierwsza część miała charakter merytoryczny. Uczestnicy sejmiku wysłuchali referatów przygotowanych m.in. przez Łukasza Tekiela pt.” O polskiej górnołużyckiej tożsamości słów kilka”, Małgorzatę Zysnarską – „Czy archeologia może pomóc w budowaniu współczesnej tożsamości regionalnej”, Marka Karłoskiego „Polskie Górne Łużyce jako regionalna marka turystyczna”.
Druga cześć spotkania przybrała formę dyskusji, podczas której próbowano odnaleźć odpowiedź na wiele nurtujących pytań: jak uczynić polskie Górne Łużyce marką turystyczną?, jak zainicjować dobrą współpracę, która w przyszłości przyczyni się do wzrostu zainteresowania regionem Górnych Łużyc wśród potencjalnych turystów?. Dyskutowano o wyborze logo – promującego region, celach, przyszłej strategii współpracy. Obrady zakończono ustaleniami ukierunkowanymi na wykonanie konkretnych zadań, których realizacja omówiona zostanie szczegółowo podczas kolejnego wrześniowego spotkania.
http://www.youtube.com/v/6gvFVmQMkUs?version=3&hl=pl_PL