Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Ten temat nie był jeszcze oceniany!
Oceń ten temat! Ocena:
Autor Wątek: Korytarz transportowy Północ - Południe - felieton  (Przeczytany 1917 razy)
0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.



Punkty: +1/-0
Offline Offline

Płeć: Kobieta
Wpisy: 27
Znajomi: 1
Dodaj do Dodaj do listy Znajomych



« : 25 Październik, 2009, 17:43:44 »

Wpisanie projektu tzw. korytarza transportowego Północ-Południe do Europejskiej Sieci Transportowej nie jest tematem nowym. Już w roku 2004 polscy, czescy, słowaccy i szwedzcy samorządowcy z regionów bezpośrednio zainteresowanych powstaniem Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego (CETC) podpisali Międzyregionalne Porozumienie w sprawie jego budowy. Jednakże wtedy, gdy podejmowane były kluczowe decyzje, zabrakło wyraźnego głosu polskiego rządu, który jak się wydawało wolał wspierać kierunek  Wschód-Zachód niż Północ-Południe. Teraz, gdy przychodzi czas rewizji strategii, pojawia się jednak możliwość naprawienia tamtych błędów.

Każde z polskich województw (dolnośląskie, lubuskie i zachodniopomorskie) słusznie upatruje w tej inwestycji potencjalne źródło rozwoju gospodarczego, napływu inwestorów, poszerzenia rynku pracy i intensyfikacji współpracy międzynarodowej.
Dokumenty Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (Załączniki do Projektu Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2010-2020) charakteryzując Dolny Śląsk wyraźnie wskazują na jeden z głównych atutów regionu: „Położenie geograficzne w osi dwu kluczowych korytarzy transportowych dla powiązania Polski z Zachodem i Wschodem Europy, tj. Osi Centralnej (…) prowadzącej w ciągu autostrady A4 z południowych Niemiec i Berlina na Ukrainę i docelowo Daleki Wschód. Korytarz ten przecina się w rejonie Legnicy z trasą S3 prowadzącą ze Skandynawii na południe Europy – ważnym elementem postulowanego Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego CETC.”
Z tego typu sformułowań można wyciągnąć wniosek, że Rząd docenia inicjatywę stworzenia Środkowoeuropejskiego Korytarza Transportowego, a jednak… brak jest stanowczych działań na arenie międzynarodowej, a zwłaszcza uzyskania poparcia Komisji Europejskiej. Zbyt mało robi się w celu unowocześniania infrastruktury drogowej (droga S3 na odcinku województwa dolnośląskiego), kolejowej a przede wszystkim wodnej (odrzański szlak wodny).
A gra toczy się o wysoką stawkę: wielkie korzyści z handlu, tranzytu towarów i rozwoju gospodarczego regionów. Inicjatywa połączenia krajów skandynawskich z basenem Morza Śródziemnego i docelowo Dalekim Wschodem interesuje także Niemcy, które mają alternatywną wersję poprowadzenia CETC wykorzystując swoje nadbałtyckie porty poprzez Berlin i wschodnie landy doliną Łaby do Czech i dalej przez Słowację, Węgry, Chorwację nad Adriatyk. Ta alternatywa może spowodować m.in. zmarginalizowanie roli polskich portów w obrocie towarowym, pozostawienie Odry jako prowincjonalnej drogi wodnej o nikłym znaczeniu gospodarczym. Polska jest niestety w najmniej korzystnej sytuacji, ponieważ pozostałe kraje w obu wariantach pozostają beneficjentami CETC.

Rozwój transportu – a w przypadku korytarza transportowego Północ-Południe to transport drogowy, kolejowy, wodny oraz lotniczy – jest najbardziej stymulującym bodźcem dla gospodarki regionu. Dlatego też walka o korzystne dla Dolnego Śląska i Opolszczyzny zapisy jest tak ważna dla wszystkich mieszkańców naszego regionu.
 
Z pozdrowieniami z Parlamentu Europejskiego w Brukseli
Lidia Geringer de Oedenberg

Zgłoś do moderatora   Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Pokrewne Tematy
Temat Zaczęty przez Odpowiedzi Wyświetleń Ostatnia wiadomość
Równouprawnienie w PE - felieton Lidii Geringer de Oedenberg Bieżące wiadomości Leo 0 2079 Ostatnia wiadomość 19 Wrzesień, 2009, 10:17:07
wysłane przez Leo
Tajemnicza Lizbona - felieton Bieżące wiadomości L.Geringer de Oedenberg 0 1861 Ostatnia wiadomość 20 Październik, 2009, 15:56:34
wysłane przez L.Geringer de Oedenberg
Lizbona na mecie - felieton Bieżące wiadomości L.Geringer de Oedenberg 1 2273 Ostatnia wiadomość 06 Listopad, 2009, 05:58:41
wysłane przez widelec
Największa bibliteka na świecie budzi sprzeciw ... - Felieton Bieżące wiadomości L.Geringer de Oedenberg 0 1679 Ostatnia wiadomość 08 Grudzień, 2009, 08:24:38
wysłane przez L.Geringer de Oedenberg
Vansterdam w Kanadzie - krótki felieton Bernarda Łętowskiego Bieżące wiadomości Leo 0 1509 Ostatnia wiadomość 19 Marzec, 2010, 19:47:14
wysłane przez Leo
Kiry zdjęte - felieton Bernarda Łętowskiego Bieżące wiadomości Leo 1 2441 Ostatnia wiadomość 26 Kwiecień, 2010, 18:08:08
wysłane przez widelec
Tacierzyństwo - felieton Bernarda Łętowskiego Bieżące wiadomości Leo 3 3182 Ostatnia wiadomość 02 Czerwiec, 2010, 05:10:55
wysłane przez widelec
Porażki - felieton Anny Kowalskiej Bieżące wiadomości Leo 1 2291 Ostatnia wiadomość 05 Lipiec, 2010, 21:51:06
wysłane przez widelec
Niedoceniona nieoceniona - felieton Arkadiusza Słowińskiego Bieżące wiadomości Leo 4 8671 Ostatnia wiadomość 26 Czerwiec, 2014, 18:44:19
wysłane przez Arkadiusz Słowiński
REKLAMA
eurol olej silnikowy
36 Gości, 0 Użytkowników