Lubań Luban24 Wiadomości z Lubania

Bieżące Wiadomości => Powiat lubański => Wątek zaczęty przez: powiat 13 Styczeń, 2012, 11:36:23 am



Tytuł: BUDŻET W POWIECIE UCHWALONY
Wiadomość wysłana przez: powiat 13 Styczeń, 2012, 11:36:23 am
29 grudnia br. odbyła się sesja rady powiatu lubańskiego. Radni obradowali ostatni raz w 2011 roku. Najważniejszym punktem obrad było przyjęcie nowego budżetu na rok 2012, oraz uchwalenie statutu powiatu. Oba akty prawne zostały pozytywnie zaopiniowane przez wszystkie komisje i jednogłośnie przyjęte .

Na jubileuszowej XX sesji Radni podjęli rekordową liczbę 24 uchwał. Jedna z nich dotyczyła budżetu powiatu na ten rok. Budżet będzie dużo skromniejszy niż rekordowy, ubiegłoroczny który wynosił, po stronie wydatkowej ponad 83 milionów złotych natomiast dochodowej 80 milionów złotych.

Na skromniejszy budżet na rok 2012 - ponieważ po stronie dochodowej jest 55,5 milionów złotych a wydatkowej 52,5 milionów złotych, wpłynęły pozyskane przez Powiat Lubański w roku 2011 dwie duże kwoty – 18 mln zł na spłatę zobowiązań publiczno-prawnych po zlikwidowanym Samodzielny Zakładzie Opieki Zdrowotnej oraz kwota ponad 8 mln złotych na usuwanie skutków powodzi. Nadwyżka po stronie dochodowej budżetu powiatu przeznaczona jest  spłatę kredytów zaciągniętych przez Powiat przede wszystkim  kredy zaciągnięte na spłatę zobowiązań zaciągniętych po zlikwidowanym Samodzielnym Zakładzie Opieki Zdrowotnej (do 2019 roku). Budżet jest tak skonstruowany aby przygotować się do ewentualnych zdarzeń kryzysowych jakie mogą dotrzeć również do polski - zaznacza Walery Czarnecki Starosta Lubański. Należy podkreślić, że na tegoroczne inwestycje zaplanowano ponad 2 miliony 800 tysięcy złotych.

Radni uchwalili również nowy Statut Powiatu Lubańskiego. Statut jest najważniejszym aktem o charakterze ustrojowym, regulującym podstawowe zagadnienia organizacji i funkcjonowania organów powiatu – zaznacza Walery Czarnecki Starosta Lubański.  Określa  on w szczególności ustrój powiatu, zasady dostępu do dokumentów publicznych i korzystania z nich, organizację wewnętrzną oraz tryb pracy rady i komisji powoływanych przez radę, zasady tworzenia klubów radnych, liczbę członków zarządu powiatu, a także organizację wewnętrzną oraz tryb pracy zarządu.

17 grudnia 1998 roku Rada Powiatu Lubańskiego  uchwaliła pierwszy  statut, który na przestrzeni lat 2000 – 2009 roku był  wielokrotnie zmieniany.  Głównym powodem zmian było dostosowanie zapisów statutu do obowiązujących przepisów prawa.  Obecnie należałoby  wprowadzić  dwunastą już nowelizację statutu. Biorąc pod uwagę taki stan rzeczy oraz  prawidłową technikę legislacyjną właściwym  było uchwalenie nowego aktu prawnego.Za opracowaniem nowego statutu zdecydowanie przemawiały argumenty związane z jego konstrukcją i przejrzystością.  Akt prawny tej rangi powinien w sposób spójny i przemyślany regulować daną dziedzinę spraw, a jego konstrukcja w tym przede wszystkim kolejność i systematyzacja przepisów  powinna ułatwiać wyszukiwanie określonych informacji.

Ponadto przedstawiono informację z działalności za rok  2011 delegatów do Związku Powiatów Polskich, Dolnośląskiej Organizacji Turystycznej, Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Niepublicznych Szpitali Samorządowych oraz Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu "Nysa".

Ważną częścią sesji było również głosowanie nad projektem uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Lubańskiego, uwzględniające autopoprawki.

Więcej informacji na stronie – www.powiatluban.pl (http://www.powiatluban.pl)